Pacific Ocean Drive

NB! Ved at dobbeltklikke med venstre museknap på de små billeder med blå ramme kan billedet forstørres

Drømmerejsen  CROSSING AMERICA

Se de øvrige dele af rejsen:

Going West  tryk her

Going East  tryk her

Seattle (Washington)

Næste morgen kørte vi ind til Seattle og parkerede bilen tæt ved byens høje udsigtstårn, bygget i forbindelse med Olympiaden for mange år siden.

Vi parkerede ved siden af startpladsen for en af sightseeing turene i Seattle.

Vi købte billetter til den specielle Duck-sightseeing – et af de 2500 producerede amfibiekøretøj fra 2nd. verdenskrig, nu ombygget som turist bus – land og vand. for ($ 23 pr. pers) for 1½ times rundvisning af Seattle, først gennem byen og siden ud i vandet hvor den sejlede i havnen så vi også fik set byen med alle de kendte husbåde (priser fra $ 1 mil. til $ 10 mil.).

Spadserede vi ned til havnefronten og centrum, og spiste lunch på en af restauranterne i Farmers Marked med udsigt over havnen. Farmers Marked er et spændende sted med alle sorter landbrugs produkter, blomster, og specielt fisk, krabber og andet godt fra havet, samt selvfølgelig også turistvarer.

Seattle er en charmerende by, med kaffe (espresso) caféer på hvert gadehjørne. Det er ikke for ingen ting at Seattle benævnes som byen der har udviklet ”amerikansk kaffe kultur”.

Olympic Peninsula og Lake Quinault, (Washington)

Ud på eftermiddagen satte vi kursen mod Olympic halvøen syd for Seattle. Videre rundt the Oplympic Mountains ad U-101, hvor vi gjorde en fejl efter Port Angels, og kørte videre langs kysten på en lille vej 112. Vejen var hyggelig osv., men det viste sig senere at vi faktisk havde kørt udenom flere attraktioner på 101. Resten af turen rundt bjerget på 101 var ret kedelig, og vi bestemte os for at prøve at finde et motel ved kysten for evt. at blive et par dage.

Det lykkedes ikke, og havnede efter lidt søgning et pragtfuldt motel – Amanda Resort Hotel - beliggende tæt på indianer reservatet Quinault. Der fik vi værelser med udsigt over en indsø så vi kunne nyde en pragtfuld solnedgang. Der var også en førsteklasses restaurant med laks som speciale.I området rundt Quinault Lake findes en hel række af verdens størst træer, f.eks. største Western Red Cedar træ, største Sitka Spruce, største Douglas Fir, største Yellow Cedar (i USA) samt også største Western Hemlock (i USA). Dette skyldes sikkert fugtigheden fra Stillehavet samt at området ligger lunt mellem bjerge.

Stillehavs kysten (Oregon)

US-101 går langs med kysten gennem Oregon, og enkelte sted går der også en mindre vej helt ude ved vandet og gennem hyggelig bebyggelse. Vi kørte ned forbi Cannon Beach hvor vi fandt et fint sted for lunch.Kystlinien i Oregon er med fantastik udsigt over Stillehavet, mange små bugter og strande og dagen blev lidt af en transport etape.

Sidst på eftermiddagen fandt vi et charmerende motel helt ude ved stranden, hvor vi fik den sidste hytte med to værelser og køkken. Vi lavede selv middag og spiste på terrassen hvor vi kunne se surferne i bølgerne indtil mørket sænkede sig over stranden, men med en flot solnedgang. Vi ville gerne have en nat mere på Agate Beach men alt var desværre reserveret for resten af weekenden.

Crater Lake National Park (Oregon)

Det blev en fortsat tur langs kysten inden vi drejede af mod øst mod Crater Lake Nationalpark.

På vejen fandt et pragtfuldt sted på bredden af en lille elv og med picnic borde spiste vor lunch. Det var varmt og Fie kunne ikke afholde sig fra at tage et bad i elven selv om strømmen var strid, og sandelig om ikke Ruth også fulgte eksemplet. De påstod at det var dejligt med et afkølende bad, og måske afslappende, for Ruth rejste videre i sine hjemmesutter og efterlod sine dyre vandresko sko til de næste som kom på besøg.

Crater Lake er et resultatet af at en vulkan ca. 3500 meter høj eksploderede for ca. 7700 år siden. Det blev dannet et stort krater – nu en indsø på 7 x 10 km og med en dybde ca. 700 meter. Dybden og renheden samt en speciel alge forekomst giver en fantastisk sigtbarheden ned i det dybe vand og himmelens spejling giver et stille og intenst blåt vand – billederne giver et bedre indtryk end denne forklaring.

Stillehavs kysten  - Redwood Giant Avenue (California)

Highway 101 langs kysten svinger sig langs med vandet og vi passerer mange hyggelige vige med sandstrand. Et sted så vi også en broget samling mennesker (ungdom?) som var samlet på standen rundt et en samling af ting som var stablet op som til et bål. Det kunne se ud som det var en slags kultsamling hvor der var ofringer til? Børnene legede på stranden og soppede i vand kanten. Vi fandt aldrig ud af hvad der foregik, men i Calefornia er mange fanatiske grupper som samles de mest specielle steder.

Vi kørte så ind i området langs med kysten med Redwood, og vi valgte at køre in for at se The Tall Trees Grove ved Humboldt Redwood State park. Det var imponerende at se de store kæmper stå rakt på hver side af vejen, og man føler sig lille mellem de store vækster.

John Steinbeck har formuleret det sådan

” The redwoods once seen, leave a mark or create a vision that stays with you always…from them comes the silence and awe. The most irreverent of men, in the present of redwoods, goes under a spell of wonder and respect”

Det antages at det ældste træ er 2000 år gammelt og op til 110 meter højt og med en omkreds af stammen på ca. 15 meter, gennemsnittet er dog noget mindre 4-500 år og 80-90 meter høje, men store, store. Vi kørte de 32 miles gennem Avenue of the Giants og kom igen ud til kysten hvor det var diset og ikke sol som vi havde håbet. Vejen ved kysten var uendelig svingede og bakkede og stillede store krav til chaufføren.

Drue dyrkning og Vin produktion (Lower Lake og Napa Valley, CA)

Vi skulle besøge Kaj’s vingård ved Lower Lake og vi kørte igen mod øst og ind til den øvre del af Napa Valley. Vi fandt frem til vingården, og fik også kontakt til driftschefen Kent ved at ringe til Kaj’s sekretær i Kansas hvor de kunne kalde over mobilen som vi ikke havde nummeret til. Kent, der til daglig står for driften af den , 4500 acres store ejendom gav os en uforglemmelig køretur på kryds og tværs over vingården hvilket tog det meste 2 timer. Vi så Christin’s Diamond Mine Vineyard, der var plantet 2,5 acres for ca. 3 år siden og hvor man forventede den første høst om 1-2 år. Det er imponerende hvad der skal til før en ny vingård kommer i gang, og det viser et fantastisk initiativ og visioner for bare at starte på en sådan opgave (og også en dyb pengepung, som Kent bemærkede).

Senere på eftermiddagen kom vi så forbi Beringers Winery, så vi besluttede at vi også ville se hvorledes et gammelt winery ser ud. Beringer er etableret mere end for 100år siden og er ganske kendt også internationalt som en kvalitets vin, blandt andet som drikkes af Agent 007 efter vellykkede opdrag. Vinsmagning af den årgang som fornyelig var kommet på markedet, imponerede ikke, så hellere en billigere pap vin fra supermarkedet. Men hele historien om Beringer, og den gamle lagerhal etc. var meget interessant.

San Francisco, CA

Vi var tre dage i San. Francisco, der er jo en helt speciel hyggelig atmosfære der.

Så var det der vi skulle finde Fie's gamle familie, Fie's farfars bror der udvandrede omkr. 1870 for at slippe for tysk militærtjeneste, og altså hans efterkommere, som et par gange har været i Europa, 25 år siden sidst, og ja – er blod tykkere end vand? Men hvor havde vi det ubeskriveligt hyggeligt sammen, der var en hel masse af livets oplevelser og beretninger der kom til at hænge sammen, men det har jeg skrevet ned til brug for familien.

Vores besøg hos Ingeborg, Marie og Eriks søster var også meget interessant, hendes personlighed og husets beliggenhed med udsigt over San Francisco bugten, vi er spændte på om hun nu flytter, det ville hun nemlig, hvis Arnold Schwarzenegger blev Governor og det blev han jo.

Så var det besøget hos Christian - Hannes og Bents Christian, som har boet der i 8 år i Silicon Valley, midt i computerområdet, og er i gang med at opbygge sit eget firma, med lange arbejdsdage og megen begejstring, og vi håber med ham at alt går rigtig godt, så han kan komme hjem på besøg mange gange.

Pebble Beach  - 17 Miles Drive, CA

Vi kørte videre ad US-1 indtil området om Pebble Beach. Fandt indgangen til Pebble Beach’s 17 miles drive, og betalte $ 8,50 for at få lejlighed til at se hvorledes de rigtige rige bor.

Masser af store, store villaer i fantastiske anlagte haver, men det var da ikke alle som havde udsigt til Stillehavet. Området har 5 golf baner, hvor den mest kendte hedder Pebble Beach Golf Course, hvor nogle af the Greens går helt ud til kysten, ja faktisk direkte ned til vandet. Flotte anlagte, og omkring vandrede dyr som dekorationer, samt også nogle som spillede golf.

Vi fandt flot sted til vor lunch, picnic bord direkte på stranden, med masser af fugle som tilskuere. Hele området var vel egnet som foto motiver, og tror vi fik det meste med, kysten, sæler, The lonely Ceder Tree som vokser midt på en stor ”sten” ude i vandet, The Goast Trees med stammer i underlige, forvredne former og meget mere.

Fie og Ruth fik også dyppet tæerne i Stillehavet, og det hele var faktisk ganske skønt, men vi skulle jo videre.

Solvang, CA

Selvom de er udvandrede de mange danskere, har de rødder i Danmark og de er blevet specielt lange og stærke. Det så vi også i Solvang, den mest danske by i U.S.A. af udseende i hvert fald. Men vi mødte ingen der kunne tale dansk, men gode købmænd syntes de at være.