NB!
Ved at dobbeltklikke med venstre museknap på de små billeder kan
billedet forstørres
NHA THRANG
Vi tog flyet til Nha Thrang før vi startede på en 3 dages biltur
over Dalat til Saigon - Ho Chi Minh City (HCMC).
Nha Trang er en ferieby som minder om så mange andre feriebyer. En hvid
strand med et parkområde op til Marina Drive og på den andre siden af
vejen rækker med hoteller, de dyreste i første række og så med faldende
priser længere væk fra stranden.
Vi boede på Golden Dragon til $ 25 for et dobbeltværelse med morgenmad
og frit Whi – vi fik skæld ud af hotellets kvindelige direktør, fordi vi
havde booket værelset gennem hotellet i Hoian – både hun og vi tabte på
dette. Det opkrævede depositum gik ret i Nhi Nhi’s kasse- så blev vi den
erfaring rigere. Da turistindustrien i Vietnam er fra 50-60 reduceret så
er det vild kamp om de få turister som dukker op – så det værelser nok
og alle er villige til at forhandle priserne.
Vi have kun to overnatninger i Nha Trang.
Den ene dagen slappede vi af
på stranden, på en strandklub lejede vi plads under en strådækket
parasol og nød solen, en svalende brise og en god bog.
I front af klubområdet kom kvinder med en grill og kurve med alt godt
fra havet og slog sig ned og solgte til turisterne, men vi måtte udenfor
klubområdet for at købe fra dem.
En grillstegt krabbe og hummer serveret på en blåt stykke plastic spredt
ud på sandet var en udmærket og meget smagfuld frokost.
Den stærke sol
gav desværre en ilter forbrænding på alle de steder hvor solfaktor 30
ikke have dækket tilstrækkeligt.
Gennem et af de små rejseagenter lejede vi en 7 personers bil for turen
over Dalat til Ho Chi Minh City eller Saigon som den tidligere hed og de
var også behjælpelige med at vi alle kunne få visa til Cambodja da vor
plan var at sejle op ad Mekong til Phnom Pen hvor man ikke passerer en
grænsestation som kan udstede turist visa.
Vores 3 dages biltur fra Nha Thrang på kysten over Dalat til Ho Chi Minh
City, var en tur fra østkysten ind mod vest i landet, og højt op i
bjerglandskab, hvor vi kørte i 1500m højde i tæt tåge og finregn.
Vi
kunne gætte der måtte være en fin udsigt, hvis der havde været klart.
Det blev der heldigvis da vi kom på modsat side af bjerget og længere
ned mod Dalat.
Her begyndte et fantastik landskab med den mest intensive udnyttelse af
jordarealerne man nogensinde har set, samt masser af glasoverdækkede
arealer, faktisk kæmpestore drivhuse. Der var blomster i massevis og
alle slags grønsager. Klimaet er tilsyneladende godt til at dyrke
grønsager, blomster og også vindruer.
DALAT
Dalat, der betyder "Lat stammens flod", er en af Vietnams smukkeste byer
og beliggende på et frodigt plateau med smukke bjerglandskaber, dale
hylet i dis, søer, vandfald og floder, 300 km nordøst for Ho Chi Minh
City og 1500 m over havets overflade.
At Dalat er blevet kåret til Vietnams mest romantiske by eller Asiens
Paris, er derfor heller ikke helt uden grund. Vietnamesiske brudepar
valfarter til byen år efter år for at tilbringe deres hvedebrødsdage
her.
Franskmændene udvidede denne tidligere bjergstation i begyndelsen af
1900-tallet for at benytte den som et tilflugtssted fra de varme somre.
Den koloniale indflydelse kan stadig ses på katedralen og nogen af de
mere end 2.000 villaer, der ligger spredt rundt i byen.
ĐàLat er hjemsted for den menneskeskabte 5 km ² store Xuan Huong søen.
Klimaet er ideelt for landbrugsproduktionen med gennemsnits temperaturer
på 17° C og max. temp. på 25° C i den varmeste periode og ĐàLat er
berømt for sin orkideer, roser, grøntsager og frugter.
Der
dyrkes druer til vinfremstilling, men den vin vi prøvesmagte var ikke
imponerende.
Vi besøgte blomsterparker der viste alle de blomster der er muligt at
dyrke i 1500m. højde og ved 10. breddegrad, mange af de samme typer som
i DK og hos Ann og Walther i Connecticut.
Dalat er kendt over hele
Vietnam for sine blomster. Beliggende tæt ved Xuan Huong Lake, Dalat
Flower Gardens blev etableret i 1966 af den vietnamesiske regering, og
forbedres løbende. Blandt de smagfuldt indrettet blomsterarealer er
orkideer, hydrangeas, fuchsias og bregner. Planter og blomster er også
til salg, herunder særlige bregnen Fibers der bruges til at standse
blødninger i traditionelle orientalske medicin.
Vi besøgte et silke broderi museum. Håndbroderede billeder som de rene
malerier, og de unge piger der sad og viste syningen, fik det til at se
så nemt ud.
Bao Dai's Summer paladser
Kejser Bao Dai bygget tre
store paladser i Dalat. De mest besøgte er benævnt Dinh 3, som er bygget
i 1933 i art deco stil og i en Pine Grove nær Pasteur Institute sydvest
for søen. Inde er portrætter, bust og skulpturer af den afsatte
kejserlige familie.
Vi
besøgte Bao Dai’s sommerpalads som han forlod
som resultat af Geneve aftalen i 1945.
Dalat Jerbanestation,
bygget af franskmændene på det tidspunkt hvor Dalat var et sommer sted
under hedeperioderne i Saigon. Toget tager nu kun korte turer for
turister.
Den sidste store oplevelse var
turen op i 2163m højde, hvor udsigten var som at se ud fra et fly,
betagende, men stilheden var næsten den største oplevelse, for
vietnameserne med deres forholdsvis nye opfindelse motorcyklen, er noget
af det mest larmende vi længe har mødt, så deroppe var der fred.
Efter 2 overnatninger i Dalat, gik turen sydpå mod Saigon / Ho Chi Minh
City, begge navne bruges, men Ho Chi Minh City eller HCMC er det
rigtige.
En lang varm tur, hvor vi lige skulle besøge en minoritetslandsby først
hvor vi så en kæmpe kylling støbt i beton
Vi fik set en masse, da vi havde bilen med os med chauffør og han kunne
finde ud af, hvor vi skulle finde seværdighederne. Hvis nogen af jer
sidder med planer om Vietnam tur er Dalat absolut et besøg værd.
Men man ser jo hvordan landet ser ud, når man kører i en bil, fattigt og
rodet mange steder, men også sirligt dyrkede marker.
Langs vejen mod Saigon passerede vi mange kaffe
plantager hvor kaffeblomsternes velduft klart kunne indikere god kaffe
brygning.
Vietnam er cyklerne og
motor cyklernes land og det er specielt ungdommen som anvender dette
transportmiddel - men man kan ofte se hele familier med mand, kone og to
børn på en motorcykel. Ved indkørselen til Saigon var der yrende liv af
motorcykler som alle skulle over broerne ind til centrum.
SAIGON / HO CHI MINH CITY
Vi var i HCMC kl. 5 om eftermiddagen, og da var Fie hundesyg af
maveonde, vi som har været så fri for det, så hun kastede op og havde
diare i et døgn så vi tog på SOS International Healths centers klinik,
mødte en rar canadisk læge i en ren klinik, han gav medicin mod kvalme
og medicin mod diare.
Efter 2 dage var Fie så frisk så vi kunne tage fly til Phu Quoc Island,
hvor Ann og Walter allerede var, vi havde udsat turen en dag. De der SOS
International Emergency klinikker findes flere steder og kan anbefales
hvis man bliver syg i udlandet, men kontakt først eget forsikrings
selskab.
.HCMC opfattede vi lige som en enorm stor og varm by. I den del af byen
hvor vort hotel var – The Foregin City var der masser af små hoteller –
alle i en rimelig prisklasse fra 10 – 30 US$ og alle hotellerne har
facade bredde som svarer til et rum – vort hotel havde 3 værelser på
hver etage. Vi havde et værelse mod bagsiden hvilket var køligt og uden
støj og som kostede $ 25 incl. morgenmad.
Vi så lige den rigtig kedelige side af en vietnamesers optræden. Kl.
4.30 om morgenen kørte vi i taxa til lufthavnen, chaufføren kom til at
tage en forkert indkørsel og ville bakke et stykke. Pludselig blev der
banket vildt på bilen af en vagt der pludselig var der, han og
chaufføren kom i den grad op at skændes, så vagten ville anholde ham. Vi
bad ham pænt om at se i nåde til os, vi skulle allerede have checket
ind, men nej på trods af lange køer bag os, gav vagten sig ikke, vi
måtte tage kufferter ud af bilen og gå over stok og sten de sidste par
hundrede meter til lufthavnen.
Men det man ikke glemmer, er chaufførens bange øjne, for vi ved jo godt
hvordan de bliver behandlet i politiets varetægt og måske tager hans ret
til at køre taxa fra ham.
Vietnamesere er mest flinke når der er penge i sigte.
PHU QUOC ISLAND
Vi trængte virkelig til at komme på ferie her på øen, hvor vi nu har
nydt solen, læst, spist god mad, herlig frugt har de og så vores
livgivende diskussioner med Ann og Walther.
Phu Quoc Island minder i nogen grad om Sri Lanka – øen er dråbeformet og
med hovedstaden midt på vestkysten ligesom Colombo. Cambodja prøver at
overtage øen hvorfor hele den nordlige del af øen er militær område.
Vietnam vil ikke afstå øen.
På vest kysten er der pragtfulde hvide strande og med det ene resort
efter den andet med bungalows ned mod stranden og vandet er klart og
varmt.
Vi har virkeligt nydt at kunne flyde ud på sol sengene og køle os
af i vandet i den Thailandske Bugt.
Ud for stranden trak et helt hold garn ligsom på
vestkysten afIndien.
Det var mange fisk i garnet, men også store
mængder plastc affald, som fiskerne bare tog ud af nettet og lod flyde i
det ellers så klare vand. Ikke særligt tiltalende måde at håndtere
naturen på.
Efter 3 dage sejlede vi med en hydrofoilbåd tilbage til fastlandet og
via Mekong Deltaet tilbage til HCMC.
MEKONG DELTA
Fra strand livet på Phu Quoc Island tog med hydrofoil båd til
fastlandet, og videre med en lille tætpakket 16 pers. bus kørte tværs
over halvøen og rigtig så det frodige delta fra landsiden.
Vi gjorde ophold i
Can Tho, en mindre by ved en af Mekongs
flodudløb, hvor en inspirerende hotelejer planlagde båd og biltur til
næste dag.
Og der oplevede vi den skønneste tur i robåd, 5 timer, vi var på
floating market på floder og bifloder.
Vi fulgte i første omgang floden og passerede en stor bro under
færdiggørelse, og kom til det første område med de mange både med all
slags varer til salg. Hovedsagen var der landbrugsvarer men også kyllinger
og lignende dyr.
Bådene med alle de varer som tilbydes ligger for anker
og så sejler eller ror indkøberne rundt, forhandler, tager vare prøver
og efter masser af palaver får sine indkøbte varer over i sin båd.
Det
er flest kvinder som handler, både sælger og køber, og alle med en stor
pengepung under trøjen eller ned i de vide bukser.
Vi fortsatte videre hvor floden blev smallere og kom til et flydende
marked med langt mindre båder. Vor mand manøvrerede båden ind mellem
alle de andre så vi rigtig kunne se hvorledes det hele forgik.
En venlig dame delte en brødfrugt og gav os smagsprøver, og det var
overraskende at de store knudrede frugter kan indeholde et så sødt og
smagfuldt frugtkød. Det var spændende at se alle de forskellige
grønsager og frugter og alle de smilende kvinder med de spidse hatte med
bånd under hagen
På vejen tilbage til byen fulgte vor bådfører en ganske smal kanal
gennem lokalområdet, en kanal hvor de støjende motorbåde ikke måtte
sejle. Vi kunne følge livet langs kanalen og vi kom ind i områder, hvor
træerne hang ud over de stille vandområder.
Der var frugttræer af mange
forskellige slags, og vi fik smagt mange nye frugter vi aldrig tidligere
havde set. Den meget energiske bådfører, var utrolig god til at få vist
og fortalt os om alt, og Walter lærte ham til gengæld en hel masse nye
engelske ord som han skrev på håndfladen.
Om eftermiddagen gik turen igen over land, men denne gang med en 5 pers.
bil tilbage til Saigon/Ho Chi Minh City tilbage til Le Le hotellet hvor
vi boede på før Phu Quoc Islands besøget og hvor vi havde halvdelen af
vor bagage i opbevaring.
Vi fløj
til Siam Reap i Cambodja tidligt næste morgen efter 32 dages rejse
gennem det aflange Vietnam fra nord til syd og til vest kysten – med
mange dejlige oplevelser og næsten 4000 billeder af de mest spændende og
fotogene motiver.
|