NB!
Ved at dobbeltklikke med venstre museknap på de
små billeder kan billedet forstørres
DELHI
til SHIMLA
Den 16.
oktober 2005, en søndag, startede vi fra Delhi på vor tur til Himalaya,
en tur vi så meget frem til, specielt Manali som jeg først hørte om for
nogle år siden fra min sidemand på en flyver fra Delhi til Amsterdam.
Hun arbejdede var indenfor tekstil området og fik syet tøj i Fjernøsten
som blev solgt i England og Holland, så det var mindst to-tre ture til
Østen hver sæson samt så også til Europa for at sælge varerne. Mellem
rejserne boede hun så i Manali, midtvejs mellem sine arbejdssteder, i et
lejet hus med et ægtepar til at passe hus og som hjælp, alt for mindre
end 10.000 dollars om året.
I Manali
er der passende temperatur om sommeren, og godt vintersportsliv om
vinteren, og det er mange vesterlændinge som også havde lignende
arrangementer.
Siden
har jeg drillet med at det var faktisk bedre at bosætte os i Manali end
at flytte til Lolland for at bo og leve billigt på vore gamle dage, men
vi har det jo meget godt i Lyngby, så det bliver nok ved drilleriet.
Der var
så planlagt, at vi på vejen til Manali først skulle besøge Shimla som
også ligger ved foden af Himalaya på ca. 2200 moh, og som fungerede som
Indiens 2. hovedstad under det Engelske styre op til Indiens
selvstændighed i 1947 i den periode på 5-6 måneder af året hvor
temperaturen og vejret i Delhi ikke var til at holde ud.
Regeringsmedlemmerne med familie boede så i Shimla og herfor findes i
området mange store flotte huse og mange kulturminder og specialiteter,
bl.a. blev det tidligt bygget en smalsporet jernbane fra Chandigardh som
så kunne fragte gods og passagerer op til området fra Delhi. Denne bane
er stadigt i drift selv om vejnettet er væsentligt forbedret og der også
er anlagt en lokal flyveplads med daglige rutefly.
Køreturen fra Delhi til Shimla er ca. 380 km og den kan tage fra 6-8
timer afhængig af trafik og vejforholdene når man spørger en optimistisk
inder, så vi måtte hvert fald indstille os på mange timer i en bil og
nok hellere 8-9 timer i virkeligheden. På langtidsvarslet var det
angivet sol i de dagene vi skulle besøge Shimla og i Manali. Anurag og
Priyanka som havde besøgt Shimla et par dage i maj, sagde at det altid
regner i Shimla så det skulle nok også passe for os, men vi var
fortrøstningsfulde, og solen skinnede hvert fald fra en skyfri himmel da
vi stod op om morgenen og temperaturen var rundt de 26-27 grader C.
Vi
startede fra Model Town, fra familien Puri’s hus kl. 08:00 om morgen,
dvs. allerede ca. med 1 times forsinkelse da den lejede bil ikke dukkede
op som aftalt. Det var meningen at vi skulle låne en af familiens biler
og chauffør, men på grund af problemer med forsikringer (vi er jo
udlændinge), samt ekstra ordinære vejskatter ved turist kørsel i
privatbil, så det blev det lejet en traditionel Ambassador med chauffør
fra et autoriseret turistudlejnings bureau, så alle formaliteter var
dækket. Det var også en udmærket løsning, da familien chauffør Ashu
allerede var begyndt at føre sig frem da han nu skulle køre Mr. Bakke
and wife i så lang tid. Ashu er en god chauffør, men kan blive lidt for
familiær, noget som let kunne blive et problem over så mange dage.
Vor nye
chauffør, Autul, med turban om hoved da han er sikh fra Punjab, viste
sig at være en meget sikker og behagelig chauffør og for det meste
fulgte han vores anvisninger om hvad vi skulle og hvornår.
Vi
vinkede farvel til Anurag og Priyanka og kørte nordover på Grand Trunk
Road mod Chandigardh på samme vej som til familiens fabrik i Badli. Vi
passerede grønsagsmarkedet hvor alle var optaget med at læsse og losse
varer, og hvor de friske grønsager og frugter er sirligt udstillede
langs vejen, alt medens bilerne, scooterne og fodgængere kæmper om at
komme frem på de overfyldte veje. Enkelte hvide køer opholder sig også
ved midterrabatten eller hegnet og medvirker ikke specielt til at
trafikken kan flyde. Alle bilisterne vil prøve at køre udenom dyrene og
ingen prøver at få dem til at fjerne sig; man har respekt overfor de
hellige køer, man skal jo ikke tage chancer med sin egen tilværelse i en
senere verden.
Efterhånden kom vi da frem til den store ringvej, og da vi krydsede den
så blev trafikken meget mindre. Ringvejen som går rundt Delhi i en
cirkel ca 15 km fra centrum, følger på det sted en elv, som udenfor
monsun tiden er næsten udtørret, og på den andre elv bredden er der
affalds bjerge med alle salgs typer affald, og hvor mange kravler rundt
blandt affaldet for at hente det som have værdi og som kan sælges til
genbrug.
Vejen
mod nord går midt mellem bjergene og vi skyndte os at lukke alle vinduer
for at prøve på at holde stanken ud af bilen men uden at det hjalp så
meget, men vi var snart forbi affaldsområdet og ude på landet. Her var
der ikke mange biler, og vi passerede store marker med mange typer
afgrøder og enkelte landarbejdere som var travlt optaget med at passe
jorden.
Vejen de
første ca. 100 km var ret så kedelig, da Delhi ligger på en flad slette
hvor alt man ser, er marker med enkelte træer mellem ejendommene samt
enkelt små vandløb hvor der også ligger enkelte små huse, samt en masse
køer.
Bilen,
en hvid Ambassador, er en gammel type bil hvor man sidder oprejst, men
uden sikkerheds seler, men da det var en nyere model var der dog AC
installeret selv om vi ikke fik brug for afkøling på denne tur, det var
trods alt sent efterår. Ambassador er en kopi af en gammel Morris eller
Opel fra 1950-60, og var den eneste personbil som blev fremstillet i
Indien frem til midten af 90-erne, og hvor den var en fast bestanddel af
den officielle bilpark for embedsmændene samt så senere også som turist
biler.
Det er
en robust bil med diesel motor, og med en meget stiv affjedring som gør
at den kan humpe meget på de ofte hullede veje, men er meget driftsikker
og økonomisk i drift. Første gang jeg kørte i en Ambassador var i
70-erne da jeg besøgte Bombay i forbindelse med oprettelse af et Service
center for B&W Marine Service, så man kan blive helt nostalgisk nu 30 år
senere. Den indiske bilpark er ellers i dag fuldt moderne med alle typer
biler fra små til store luksus biler, hovedparten produceret i Indien
under licens med europæiske og japanske bilfabrikker, men også enkelte
egne mærker.
Det var
egentlig underligt at bemærke at de fleste hovedveje var asfalteret men
kun på de 3/5 dele af midten af vejen, så når man skulle passere en
anden bil, så måtte begge ud i grus området. Men selv om Indien er
verdens største demokrati så virkede som om det var en sport ikke at
forlade den asfalterede del af vejen og overlade gruset til modparten.
BLOW HORN var markeret på alle lastbiler og busser, og det var altid
under overdøvende tutelyder at en forbi kørsel fandt sted og da kørselen
i Indien er på den ”forkerte” side af vejen ligesom i England, så
virkede mange forbi kørsler ret så dramatiske og farlige, men heldigvis
så vender man sig hurtigt til disse forhold.
Vi
bemærkede at vores chauffør syntes at være meget trænet i at komme
hurtigt frem, dvs. med hastighed op på 60-80 km/t og havde en meget god
taktik når han skulle passere, ofte meget gerne i et sving hvor de
større biler måtte sænke farten, men aldrig uden at han havde fuldt
overblik over vejen der fremme. Vi følte os meget sikre, men skulle en
gang imellem holde godt fast i stropperne.
Vi fik
os vel indrette på bagsædet med kort og turistbeskrivelser i lommen
foran os og vand og små snacks let tilgængeligt og så med hvert vort
fotografi apparat klar til action når vi kom til interessante motiver.
Senere fik vi også udstyret os med sjal og solskærme for at imødegå sol
og trek.
Da vi
havde kørt ca. 3 timer blev det tid for en hvilepause, og vi stoppede på
en rasteplads med restaurant og rigtige toiletter. Fie var godt
tilfreds. Restauranten vi blev vist ind var mørk og ikke ret hyggelig så
vi valgte at sidde udenfor under en parasol, hvor vi fik en omgang suppe
og marsala Tea samt nogle meget kedelige sandwich, men det gjorde godt
med en still stund i solen. Fra hotellet vi havde bestilt i Shimla,
ringede de på vor indiske mobiltelefon for at sikre at vi ville checke
in som aftalt, og vi fortalte gladelig at vi nok ville være fremme ved
3-tiden, noget som vi senere måtte korrigere da vi først var fremme i
Shimla kl. 17:30.
Vi købte
en pose med fløde karameller som vi kunne hygge os med på den videre
tur. Priyanka havde ellers pakket en rigtig god rejse kurv, med køleboks
med kolde vand og sodavand og flere poser med chips og kiks, vi skulle
hvert fald ikke lide nogen nød. Tre af mineralvands flaskerne var
dybfrosset så de virkede som køleelementer, noget vi havde glæde af på
hele turen da vi hurtigt lærte at følge samme metode.
Da vi
igen startede efter lunch pausen, forlod Autul hovedvejen og kørte ind
på en smal, men udmærket vej som slyngede sig gennem markerne og med
høje vejtræer på begge sider, men det varede ikke så længe før vejen var
spærret og det var omkørsel. Det blev en frygtelig tur, da grusvejen
ikke var bygget for en trafik af store lastbiler, busser og alle de
andre biler, så Fie var meget betænkelig med situationen da hendes ryg
ikke var helt god efter den lange flyvetur. Men heldigvis viste det sig
at omkørselen kun var i alt ca. 7 km hvor vi skulle krydse et
jernbanespor og en lille elv før vi igen kunne fortsætte på en rimelig
asfalteret vej.
Vi fik
senere forklaringen på at vi havde forladt hovedvejen til Chandigardh,
idet turistselskabet havde specificeret til Autul at han skulle holde
sig fra at krydse grænsen til Punjab hvor Chandigardh er hovedstad, men
køre fra staten Haryana direkte in til Himachal Pradesh for at spare en
ekstra vejskat og så gik vejen via smalle vejer (men med smukke
landskaber og mange små landsbyer) frem til Panchkula der faktisk kun
ligger ca. 20 km øst for Chandigardh. Vi sparede på den måde ca. 40 kr.
i vejskat.
Vi
passerede igennem et område med kæmpe kyllingefarme, store 100 meter
lange bygninger i 3 etager med net vægge, side ved side hvor kyllingerne
blev fedet for salg og vi kunne ikke bare os for at snakke om all
panikken med fugle-influencaen og de frygtelige konsekvenser for de
uheldige ofre for denne og de eventuelle videre perspektiver såfremt
smitten kunne videreføres til mennesker i større udstrækning. Det hævdes
fra de indiske myndigheder, at bird-flu ikke findes i Indien, men lugten
fra farmene var ikke behageligt og vi var glade da vi efter ca. 10 km
havde passeret kylling farm området og igen kunne trække frisk luft.
Da vi
nærmede os Panchula ændrede landskabet sig og det kom flere og flere
bakker og vi så de første bare bjergsider, men så var vi jo også kommet
ind i staten Himachal Pradesh som omfatter en del af Himalaya
bjergkæden. De næste ca. 80 km skulle vi så stige op til ca. 2200 moh og
vejene snor sig langs bjergsiderne, nogle steder ret så smalle, andre
steder hvor det er muligt at stoppe ved vejsiden uden at genere den
øvrige trafik, så vi kunne tage billeder eller bare nyde udsigten.
Landskabet blev mere og mere kuperet og vi kunne se de højere toppe i
det fjerne; vi var på vej ind i Himalaya. Vejen fulgte bjergene og vi
havde dalen ned på enten den ene eller den anden side af bilen, og ofte
manglede det en tillidsvækkende vejsikring og bolværk ud mod afgrunden.
Vi satte pris på Autul,s kørsel, og nu allerede første dag havde vi fået
vished om at han var en meget erfaren ”driver”.
Jeg
havde for 10 år siden besøgt Shimla i forbindelse med nogle fridage
under regeringsvalg i Indien og forestående besøg i Chandigardh, så det
var med lettelse jeg kunne genkende at vi nærmede os Shimla da klokken
var passeret 5 om eftermiddagen, det ville være rart at kunne få checket
in på hotellet og kunne gå en tur før solnedgangen (og mørket) ville
finde sted.
Vi ankom
til Hotel Combremere, et 5-stjerners hotel hvis indgang er fra dalen og
lige ved siden af den officielle hejs op til The Mall. Vi fik et Super
Delux værelse med altan på 4 sal og med udsigt ud over dalen foran
Shimla, og vi skyndede os at få bagagen stillet ind på værelset, brugt
toilettet og så tog vi elevatoren op til hotellets top på 8.etage som
ligger på niveau med The Mall.
The Mall
er hovedgaden i Shimla, den følger the Ridge og der er ingen biler, kun
gående trafik. Alt som skal transporteres op til forretningerne som
ligger på række langs med gå gaden, bliver båret op på ryggen af
sherpere. Det var fantastisk at mærke stilheden, eller rettere den
dæmpede larm fra kvidrende fugle og mennesker som samtalede, i stedet
for bil horn og larmende trafik. Det virkede som om det var højt til
loftet i Shimla.
Vi nåede
lige at opleve solnedgangen over fjeld toppene vest for Shimla, før
mørket faldt på og man kunne opleve en bjergby som strækker sig over 7
bjergtoppe i + 2000 meters højde med oplyste huse i alle niveauer, og vi
kunne se rig stjernehimmel.
Vi
spiste en god middag på hotellet efter en traditionel Gin med Limca
(lime vand) på værelset, og vi opdagede at det heller ikke i Shimla var
muligt at få tonic vand selv som gammelt engelsk område, alle ristede
på hovedet, men den sidste dag i Shimla fandt vi dog at en forretning,
faktisk ganske tæt på hotellet, havde den indiske version af Scweppes
Tonic water, Fie foretrak dog fortsat Gin med Limca; den indiske tonic
er meget for sød og indeholder ikke så meget kinin som originalen og som
giver en hvis smagfuld bitterhed (samt modvirker malaria).
Det var
en begivenhedsrig dag, og vi var godt tilfreds med Anurag’s anbefaling
af hotel og vi kunne gå i seng med forventning om flere gode oplevelser
de næste dage og vi kunne glæde os over at Anurag’s varsel om regn ikke
holdt stik.
SHIMLA
Indien
var en del af det Engelske Imperium og var styret af engelskmænd fra
1823 frem til 1947 hvor Indien igen blev selvstændig og verdens største
demokrati. Gennem
de 200 år som englænderne regeret over Indien både elsket og hadet de
Indien og specielt kunne de ikke tage de lange, hede somre så allerede
fra starten opholdt de forskellige regeringsmedlemmer sig på Hill
Stationen i Shimla, hvor man så efterhånden byggede mere permanente
boliger for the Viceroys og top embedsmændene.
VICEREGAL LODGE
Den mest
markante bygning The Viceregal Lodge- blev bygget på toppen af the
Observatory Hill og Viceroy Dufferin flyttede in i juli 1888, og siden
har Viceregal Lodge haft væsentlig betydning for Indiens historie idet
det var her forhandlingerne om Indiens selvstændighed fandt sted efter
2nd. verdenskrig og hvor den endelige aftale blev underskrevet i 1947.
Vi havde
egentlig den næste morgen bestemt os for at besøge Chail der ligger 43
km fra Shimla, men vor gode chauffør kørte den modsatte vej da han mente
vi først skulle se ”something from the very old days” så på denne måde
fik vi se og opleve the Viceregal Lodge og lærte historien om Indien,
England og Shimla. Meget interessant og Autul blev takket for sit gode
initiativ.
Den
store monumentale bygning, blev bygget af sten som blev fragtet med
jernbane og oksekærrer fra Kalka længere nede i dalen, og fik også
paneler og alt træværk af poleret teak træ fra Burma, idet Dufferin
tidlige var den som indlemmet Burma in under Indien. Ja man kan få en
klar fornemmelse af at de gode engelske imperialister forstod at sætte
sig mindesmærker, når man tager i betragtning landets store fattigdom
blandt den jævne befolkning. Lady Dufferin var meget tilfreds med
resultatet og fortidens storhed kan stadig spores såvel indenfor som
udenfor bygningerne.
The
Observatory Hill var faktisk en kuperet top, men hele toppen blev
planeret for at få plads for bygninger og haveanlæg. Vi gik en runde i
det enestående haveanlæg som også i dag indeholder en masse busker og
træer fra alle kanter af Indien og Europa, og blomsterne er de ganske
samme som vi kan se her hjemme.
I dag
huser bygningerne the Indian Institute of Advanced Study og der findes
mange originale dokumenter som stadigt bliver brugt af professorer og
studerende og vi måtte gå rigtig still omkring under rundvisning for
ikke at forstyrre de studerende.
CHAIL
Som
tidligere nævnt så var det vor plan at besøge Chail som er den nærmeste
by, kun 43 km fra Shimla hvor vi på vejen vil passere Kufi som bl.a. har
en dyrepark og hvor man kan leje rideheste, det er hvert fald ganske
populært blandt børn og unge, men vi var mere interesseret i at besøge
Chail Palace, et resort bygget af the Maharaja of Patiala som blev
bortvist fra Shimla på grund af en romantisk affære som fandt sted på
det bedste udsigts punkt på the Mall i Shimla, hvor solnedgangen er mest
fantastisk, og som i dag har fået navnet the Scandal point.
Chail
Palace er i dag hotel af den gamle type med store mørke sale og i den
gamle engelske stil, og vi spiste en meget smagfuld lunch i spisesalen,
spadserede en tur på græsplænen, fik anvendt toilettet før vi igen vente
bilen mod Shimla. Vor oprindelig plan var at være et par dage i Chail
før den videre kørsel mod Manali, men er vi glad for at vi droppede den
plan. Det er mere spændende og meget mere at opleve i Shimla.
I
forbindelse med Chail Palace er der også på den nærliggende bjergtop
bygget den højest liggende cricket bane i Indien, ja de kunne de gamle
imperialister.
Vi kørte
den samme vej tilbage til Shimla og det er et meget smukt landskab og
vejen var under udvidelse så det blev igen en lidt humpede tur. På vejen
mod Chail havde vi set at der ved vejsiden var en lille butik med navnet
English Wineshop, og her stoppede vi for at se hvad det var for noget.
De havde en række lokalt producerede vine, bl.a. lavet på Rodondendrum
blomster, på jordbær, æbler og pærer samt også Cider baseret på øl og
ingefær, så jeg blev rigtig nysgerrig for at smage så jeg købte et
sortiment af det meste så vi kunne hygge os på hotellet senere.
Da vi
kom tilbage til hotellet syntes vi havde fået nok af kørsel på de smalle
og ujævne veje, så Autul fik besked på at vi ikke trængte hans service
efterfølgende dag og at vi ville udforske Shimla på gåben. I dagens
moderne tid er det jo normalt at alle har en mobil telefon, så vi kunne
jo altid ringe til Autul såfremt vi alligevel ville bruge bilen.
Vi nød
igen en pragtfuld solnedgang og fandt en god restaurant på the Mall hvor
vi igen kunne smage en dejlig suppe og spise lidt mere kylling. Vi var
også indenom en butik som havde en flot udstilling af Shimla Shawl, og
efter en del forhandling så købte vi et par stykke i nogle nye mønstre
og i god kvalitet uld. Det er jo godt som gaver når vi kommer hjem og de
fylder jo ikke så meget i bagagen.
HIMACHAL
STATE MUSEUM
Solen
var stadig strålende da vi omsider stod op, vi havde jo ”fri” fra bilen,
så vi havde tid til at vandre på the Mall hvor vi besøgte Turist
information for at få nogle ideer hvad der var bedst at se og indenfor
gå afstand. Vi valgte så at følge the Mall mod vest ca. 3 km for at se
Himachal State Museum, et museum som har en stor samling af kultur
minder fra Western Himalaya herunder også Kasmir.
Museet
ligger på en bjergtop med strålende udsigt til begge sider af the Rim og
den sidste del af gåturen stillede store udfordringer til åndedræt og
ben. Vi skulle 200 m. op og gik op sammen med 200 skolebørn som
ubesværet nærmest løb op vejen, vi andre måtte stoppe med mellemrum for
at hente pusten igen.
Museet
rummer de skønneste træskærerarbejder og det er godt at se at så mange
pragtfulde arbejder er bevaret. Ligeledes er der mange stenskulpturer,
tegninger og en stor samling med miniature tegninger visende livet
blandt moguler og prinser og deres mange hustruer. En del nyere malerier
som alle er stærkt præget af den vilde fjeldverden som jo Himalaya er.
Gamle dragter vævet og syet af uld og i strålende farver og dertil
enestående sølv smykker. Det var jo tradition at kvinderne samlede og
fik sølv smykker for at sikre fremtidig tilværelse såfremt de måtte
blive alene. Det er en ting som man kan se overalt i Indien.
Det var
en afdeling med Gandhi historie, og der var udstillet et af Gandhis
breve til Hitler, hvor han opfordrer Hitler til ikke at gå i krig, men
som bekendt virkede det ikke.
Museet
er under ny udvidelse og trænger også til en kraftig renovering af
bygninger og parkområdet.
De 3 km.
gik nemmere da de gik mere ned og endte på byens bedst beliggende ude
restaurant, hvor vi fik verdens bedste pizza, masser af solskin og nye
kræfter til eftermiddagens gåtur nemlig til Yakhoo Hill som er Shimlas
højeste punkt 2438 m.o.h.,
YAKHOO
HILL
Efter
den gode frokost så startede vi på turen (4 km) op til Yakhoo Hill og på
pladsen foran kirken ved the Schandal Point fik vi tilbudt at leje nogle
heste for at klare turen op til toppen, men Fie ville absolut ikke op at
ride så vi fortsatte på fods op ad Lakkars basar gade hvor alt er til
salgs, både suvernier, mad og meget andet. En utrolig spændende gade at
følge og den er bilfri ligesom the Mall så man kan gå i fred og ro når
man bortser fra de mange æsler og heste med pakninger på ryggen og en
masse andre fodgængere.
Shimla
ligger 2200 m. o. h., men da vi havde gået 2 km af de 4 og kom forbi et
stort hospital hvor det igen var lovligt med biltrafik så valgte vi at
tage en taxa, og det var godt, for det var meget stejlt, og vi havde en
meget rutineret driver, vores egen havde fri. Det var ikke mange
mennesker på vejen op, men med en fantastisk udsigt over bagsiden af
bjergtoppen mod øst hvor vejen mod Kulfi går. Den sidste del af vejen
var smal og brat og svinget og på et sted måtte bilen bakke for at komme
rundt svinget.
Endelig
var vi oppe ved indgangen til Hanuman Temple som ligger helt på toppen.
af bjerget. Vi tog skoene af og gik ind på tempelområdet og vi vandrede
rundt sammen med et par andre besøgende og flere aber. De var over alt
og havde sit eget lille tempel med abe skulpturer. Det var abe mødre med
unger, men så sandelig også brunstige hanner som kurtiserede hunnerne og
prøvede at forøge bestanden under vilde hyl og væsen.
Det var
en flot udsigt ud over Shimla området, og det skal være et flot sted at
overvære solnedgangen, men vi valgt nu at rejse tilbage til hotellet for
at gøre os klar til en hyggelig aften.
Efter
vandredagen nød vi en dejlig solnedgangstime på vores egen terrasse og
oplever også, hvordan den behagelige solvarme ændres til voldsom kulde
ligeså snart solen er væk og så bliver der også mørkt.
Varmt
tøj på og så gik vi og læste mail og avis og erfarede at Mary havde født
en prins til lykke.
For en
gangs skyld spiste vi middag på værelset, vi skulle nemlig prøve
Rhodondendron vinen som vi havde købt ude på landet – den var meget
speciel men ikke specielt god. Hellere ikke Jordbærvinen som vi prøvede
et par dage senere var hellere ikke noget at prale af.
SHIMLA
til MANALI
Startede
fra Shimla 08:15 med Manali som mål. Meget snoede veje og chaufføren var
udhvilet, så det gik med vild fart. Først var der morgen trafikken i
Shimla, som næsten lignede København.
280 km
lå forude ad meget snørklede veje, gennem mange store og små byer. Vi så
en masse indere i hastig march, eller stillesiddende mediterende eller
hvad der nu foregår. Mange glade skolebørn i fine uniformer. Et sted en
gruppe fattige - fattige der pakkede sig ud af plastiktelte og
overdække, tændte primus og bål til at lave te og mad på samt varme
hænderne, men den slags så vi flere end en gang på hele turen.
2/3 af
vejen gik langs floden Beas, der på denne årstid havde meget lidt vand,
men til gengæld masser af sten, der så kunne samles op og for arbejdes
til byggemateriale.
Kvinder
sad ved vejen, og med hammer slog stenene i mindre stykker og fyldte et
rundt jern form med sten derefter igen med hammerslag til små skærver
som kunne bruges som fyld i beton og som vejfyld. Vi kunne se på
hjemvejen igen at bunkerne med sten var mindre og bunkerne med
mellemstore sten og skærver var øget, men rationelt set kunne samme
arbejde laves af en maskine på meget kort tid, måske en halvtime, men nu
giver det arbejde for en masse kvinder som så yder sit bidrag til
husholdningen.
De høje,
høje bjerge fulgte os hele vejen og gir et rigtigt indtryk at Himalaya
er verdens tag. Vejen var ikke helt stabil langs Beas, og flere steder
var der sket udskridninger hvor halve vejbredden var skredet ud i
elvelejet, et sted sammen med en stor lastbil.
Te på
indisk cafe. Kørte gennem Kullu, som ligger ca. 20 km syd for Manali og
som er Kullu dalens handelscenter. Det var et kæmpemarked med mange,
mange salgsboder og masser af mennesker, men vi stoppede ikke da vi jo
hellere ville frem til Manli for at starte jagten på et hotel.
Kullu har
mange fabrikker som væver sjal så vi besluttede at stoppe på vejen
tilbage til Delhi for at se om det var noget af interesse.
Vi kom
frem til Manali og fandt efter en hastig rundgang et dejligt lille hotel
der ligger midt i en æbleplantage, og ude er der koldt men vi fik os
forhandlet til en varmeovn så vi har dejlig temperatur inde på værelset,
og udsigt til sneklædte bjerge fra 3 sider er ganske enkelt fantastisk.
Vi
spiste på hotellet; smørkylling og marsala kylling m. ris, lavet af
gamle mor i køkkenet.
Som
sædvanligt måtte vi i gang med skruetrækkeren for at færdiggøre den
elektriske installation samt reparere lamper, bytte rundt på lyspærer så
der kommer lys de vigtigste steder, men ellers er hotellet nyt, rent og
pænt. Det er godt at rejse rundt med et mini værktøjs set.
ROHTANG PASSET
Vi
vågnede til flot solskin og nød udsigten til sneklædte bjerge til tre
sider gennem de store vinduer. Op på disse toppe skulle vi i dag, men
først morgenmad som vi alligevel ikke kunne få som vi ville på vort
hotel så vi måtte ud i byen for at få morgenmad.
Turen på
51 km startede Kl. 11 og vi skulle op i 4000 m højde med vores lejede
bil, den ældre Ambassador og vi var spændte på om den nu kunne klare
strabadserne. Alle de andre biler på vej op mod højden var nyere 4-hjuls
trækkere og store lastbiler, men Autul syntes at være fortrøstningsfuld
”I have tried it before” så det stolede vi på.
Igen
langs med den udtørrede flod, hvor de flittige mænd, kvinder og børn
arbejdede med stenene som blev læsset på traktor trukne vogne eller
æsler, der ikke var alt for villige og på den måde blev stenene fragtet
væk for videre bearbejdning.
Da vi
startede på selve opturen og vejen begyndte at sno sig i skrappe svinge,
fik vi også bedre og bedre udblik over Kullu dalen, og det var mange
flotte udsigter hvor vi stoppede og nød synet.
Vi fandt
ud af at det var ikke så behageligt at køre ret i rumpen på de store
diesel lastbiler som udstødte masser af sure afgasser, så vi måtte flere
gange bede Autul at hold afstand, noget han havde svært med, men som han
omsider fik lært. Mærkelige udlændinge, syntes han at tænke.
Vi
passerede en lang række butikker som udlejede pelse og støvler, og hver
forretning var navngivet med et nr. og det højeste nummer var 1398 og
det virkede også som realistisk at det var så mange butikker autoriseret
til denne udlejning. Nummereringen var nok for at kunderne på nedturen
igen kunne finde tilbage til hvor de havde lejet udstyret.
Firehjulstrækkerne med turister stoppede for at alle kunne udstyres med
varmt tøj og det havde måske været fornuftig at leje varmt tøj for
besøget, men pelsene så ikke særlig lækre ud, så vi ville klare os med
det tøj vi selv havde med, ja hvad ved da skandinaver om Himalaya.
Alt
imens kom vi nærmere toppene ad uafbrudt snoede og hullede vej, så man
simpelthen hang i stroppen hele tiden for ikke at ende i taget af bilen.
Det var ikke altid behageligt at møde modgående trafik, og det virkede
også en gang imellem hasarderet når man skulle passere de mere langsomt
kørende busser og lastbiler. Nogen steder havde der været ras hvor halve
vejen var forsvundet i dybet, men vi stolede på at når de store biler
kunne passere så kunne også vi med vor gamle Ambassador og Autul klarede
det fint.
Hele
vejen op mod toppen var det grupper af mænd og kvinder som reparerede
vejen, og på ras stederne søgte man også at bygge støttemure igen eller
lave broer, det må være et sejt arbejde mod den voldsomme natur, og mænd
og kvinder var i gang med at udbedre skaderne, men det er den ufattelige
og storslåede smukke natur der sidder igen på nethinden, ikke farerne.
Masser
af billeder blev taget undervejs, vores chauffør stoppede tålmodigt. Da
vi begyndte at nærme os toppen, var det tydeligt at mærke at luften var
tyndere, det var besværligt at trække vejret, men vi måtte dog ud for at
tage billeder, det var sådanne uimodståelige smukke og storslåede
motiver med sneklædte toppe i det strålende solskinsvejr.
Efter 2
timers kørsel var vi så ved Rohtang passet 3980 moh og kørte ikke videre
og vi afviste at leje heste for den sidste tur op til området med sne.
Vejen går videre op til Keelong og Leh som ligger dybt inde i Himalaya,
men som skulle være en pragtfuld tur såfremt man har 6-8 dage. Ofte er
vejen over Rohtang Passet lukket fra midten af oktober på grund af sne,
så vi var jo heldige med vejret.
Vi tog
det varme tøj på som vi trods alt havde med og begav os til fods højere
op, de toppe vi nu kunne se op på lå 6000 m oppe, man vil lige kunne se
lidt mere – FANTASTISK – og fantastisk koldt og den tynde luft gjorde
det endnu mere sejt. Men et stykke op mod højden kom vi da, sneen havde
vi ikke fodtøj til (jeg havde sandaler på) og luften kneb det med,
vinden suste os om ørerne, så vi besluttede at stoppe, købte en kop varm
kaffe af de seje indere der havde lavet en lille ude cafe i le af et
stenhegn, fik nogen til at tage billede af os og gik ned til bilen igen.
Mange
besøgende tog videre til hest, men det må næsten have været koldere
selvom de fik pelse på, selvfølgelig var der også kvinder med bare tæer
i badesandaler.
Efter en
lille times tid kørte vi tilbage mod Manali igen og ca. 15 min nedenfor
toppen havde vi lunch og toilet stop. Det er det værste ved sådan en
lang tur, få toiletter, mændene klarer sig altid, men kvinderne må bare
klemme sammen til der er et sted hvor man kan få sin service.
Men vi
sad i det skønneste solskinsvejr med de flotte bjerge rundt os og spiste
lunch. Så man er helt stram i ansigtet efter vind og sol og ned kom vi
til Manali efter 2 timers kørsel og så bjergene i ny belysning, og inde
i hovedet har man nu masser af indtryk fra en pragtfuld tur til Rohtang
i Himalaya.
Vi har
fået lovning på morgenmad her på stedet så vi bliver her de næste 3
nætter også. Her er jo dejligt.
Var inde
i Manali, masser af små gode restauranter med varme og døren lukket.
Desværre rendemave på 2. dag så nu en pille.
Vi
besøgte dog
the Tibetian Monastery
som er af nyere dato og som
ligger midt inde i byen.
Det var
mange buddhistiske munke i farverige klædninger som sad på udsiden af
templet og de var meget venlige. Templet er ikke så stort men på udsiden
er der monteret bønneruller langs med væggene og her kan man afsige sine
bønner ”OM MANI PADME HUN” mens man får bønnerullene til at rotere.
Betalte
en lille gave til vedligehold af bygningerne og fik så lov til at
fotografere indenfor. En stor Buddha figur i guld og flotte farver samt
også nogle flere mindre figurer alle med stearinlys foran og små
offergaver. Foran den ene skulptur var et indrammet billede af Dahlia
Lama som jo er Buddhisternes overhoved og som lever i eksil lidt
nordligere end Manali.
Efter
besøget i templet besøgte vi nogle af de lokale forretninger som ejes af
de tibetanere som boer rundt i den delen af byen og det var mange ting
af uld, bl.a. mønstrede strømper som vi købte nogle af samt endelig
fandt vi to dejlige varme strikkede huer som vi kunne bruge som nat
huer. Kvinderne er altid travlt optaget med at strikke og den gamle kone
vi købte huerne af kunne fortælle at hun var 80 år og havde strikket og
lavet alle de dejlige varer i sin butik.
HADIMBA
DEVI TEMPEL
Dejligt
med morgenmad på vores pragtfulde værelse med ryggen i solen efter en
kold nat. Fie havde ondt i maven men ikke dårlig mave, men af grin. Vi
havde købte to uldne huer som nathuer, fordi vi ligger op ad et meget
koldt vindue, et syn for guder, og på skift listede vi os op og
fotograferede hinanden. Ja de huer bliver kun til at sove i med, men de
virkede godt.
Turen
gik til Hadimba Devi Templet som ligger smukt i en lille skov i
nordenden af Manali.
Det er
et tempel bygget af træ med pagogetag og alle søjler og bjælker er
udskåret visende Bihms kamp mod den onde demon Hadimb. Det lykkedes Bihm
at dræbe demonen hvorefter han gifter sig med Hadimb’s søster Hadimba,
som senere bliver tilbedt som en gudinde.
Arkitekten som byggede templet måtte love ikke at lave lignende flot
tempel og fik sin højre hånd skåret af så han ikke kunne tegne et nyt
tempel, men han lærte sig at tegne med venstre hånd og stod for bygning
af endnu et flot tempel. Kongen fandt ud af dette og denne gang mistede
arkitekten hovedet.
Vi fik
starten af besøget i tempelområdet næsten ødelagt af alle safran sælgere
som er meget påtrængende og som ikke kan acceptere et nej, men vi har da
efterhånden købt nogle små pakker, det er altid spændende at se hvor
langt ned i pris man kan forhandle sig til; de forlangte Rs 350 for 10 g
men var villige til at sælge for Rs 50.
Vi fik
os en god tur i parken udenfor indtil det igen var tid til at komme hjem
på toilettet da vores maver endnu ikke er gode.
Vi fandt
ud af at der ved indgangen til Hadimba Templet også fandtes et
lokalhistorisk museum, hvor vi håbede at der var et toilet, men det var
det ikke. Vi gik da hele muset igennem og beundrede de mange træ
udskæringer og fandt også ud af at mange af de redskaber og husgeråd som
var udstillet i høj grad var de samme som vi kender hjemmefra. Det var
ikke lovligt at fotografere inde på museet, men jeg sneg mig alligevel
til at tage et billede af Fie og vagten i en gammel flot udskåret
døråbning.
Vi
skyndte os hjem på hotellet for at forrette vort nødvendige ærende,
hvorefter vi besøgte Manali Mall for at se hvad de mange butikker kunne
tilbyde.
Byen har
et utal af små salgssteder, de åbne, hvor der nogle steder er en hel
seng man sider på mens man forhandler om pris. Man bliver hele tiden
tilbudt at købe sjaler – sjaler og vi har da købt, Thor er god til at
forhandle prisen ned, hvor den skal være.
Gaderne
er trange smøger kun for gående, hovedgaden med to kørebaner i hver
retning, åben rendesten og smalt fortov med høje kantsten man skal se
sig for, hvor man går. Befolkningen er en blanding af tibetanere, meget
venlige og så de hårdt prøvede indere, ikke særligt venlige. Man kan
godt få en albue i siden når man går på fortovet.
Så har
vi lige været inde at købe postkort i noget der ligner Matas, frimærker
uden lim købes på posthus, og da er det bare om at få brugt limkrukken
på posthuset. 30 frimærker på 10 kort, for et smøreri. (Det viste sig at
kortene var fremme på 8 dage).
Så tog
vi hjem til vort lille hotel, og satte os i den dejlige have fik
serveret en kop kaffe og te og skrev til DK mens vi nød solen. Vi
ringede til Erik, dejligt at høre at de var på Postpubben i Lyngby og
hyggede sig og alt var vel. Så var der afslapning, og Fie begyndte at
læse Birgitte Valdevannes bog ”Indien var mit hjem”, enorm interessant.
Den læste mor Kirsten for 25 år siden og var meget begejstret.
Middag i
byen selvom vi næsten ikke gad tage derind. Men her på hotellet er det
svært at få hvad man har lyst og brug for.
SOLANG
VALLEY
Dejlig
dag til Solang Valley 13 km udenfor Manali, kørte op til indgangen til
området hvor vi måtte parkere bilen og gik så et par km op gennem
skoven.
Ubeskrivelig smukt med græssende køer på de frodige bjergsider, man
sætter sig ned på en stor sten og suger til sig af sneklædte
solbeskinnede bjergtoppe, kvæget der går dernede med deres vogtere og
æder af det frodige græs, hunden der ligger lige ved siden af, den har
fulgt os nede fra cafeområdet ved indgangen, Thor suger til sig gennem
kameraet, ja mon ikke vi er ved at være afstressede.
Videre
går vi til enden på vejen, så er der et stort område med paraglidning,
hvor mange nød udfordringen at starte oppe på skråningen og så paraglide
ned på sletten.
Fortsatte ad en smal sti der drejede ned mod vejen igen,
men satte os lige for at få en kop kaffe. Straks kom safran sælgerne og
denne gang tog vi en snak med den energiske unge mand der fortalte at
alle disse unge mænd der sælger safran kommer fra Rajasthan (Jaipur
området) og de opsøger alle steder hvor der er turister.
3
snottede små drenge, ca 3 – 5 – 8 år holdt sig til og Fie gav dem nogen
af Haribo’s vingummier, som de lidt skeptiske tog imod. Da vi senere gik
nede ad vejen, stod den mellemste klar og råbte ” I like them a lot”,
han håbede nok på flere vingummier. Der var masser af små børn, vist
ikke noget med 2 børns politik der.
Vi
stoppede og spiste lunch på Solang Resortet - helt, helt fantastisk hvor
vi sad i haven og NØD solen, udsigten luften og livet. Her kunne vi godt
tænke os at komme tilbage til.
Da vi
igen var nede i byen, gik vi på posthuset for at poste kortene vi havde
skrevet dagen før. The Postmaster lovede at de kom af sted kl. 16:oo
samme dag så vi blev spændte på hvornår de faktisk når frem til Danmark
og Norge og/ eller om de gør. Vi ville checke mail, men alle Internet
forbindelserne til Manali var ude af drift, så det måtte vente og vi var
efterhånden så langt hjemmefra at vi egentlig var lige glade, så vi
rejste hjem på hotellet og fik en LAAANG middagssøvn – hvorefter vi igen
tog til byen for at spise middag på en af familie-restauranterne på
hovedgaden.
På
hotellet startede vi med at gøre bagagen klar til at blive pakket næste
dag og vi kikkede igen på alle billederne vi havde taget under besøget i
Manali. Det er jo godt at vi efterhånden kan se resultaterne som
slideshow på laptoppen, det giver en ekstra oplevelse og er med til at
fasthold minderne. Fie skriver dagbog med hovedtrækkene af hvad der er
sket i løbet af dagen (eller dagene når det ikke er tid til skrivning)
og med alle de pragtfulde fotos med dato og klokkeslæt så er det med til
at genskabe sekvenserne og minderne.
MANALI
til DEHLI via CHANDIGARDH
Vi forlod Manali i god
stil og måtte vente i lang tid for at krydse floden Beas over den smalle
bro med kun en kørebane og den morgen var vejbanen optaget af en ko og
et æsel som ikke ville flytte sig. Endelig var det en driftig herre som
tog tag i halen på koen og trak den de sidste metrene over broen så
trafikken kunne afvikles igen. Ja det er Indien men man vender sig til
det.
Startede
på turen tilbage til Delhi og stoppede i Kullu for at besøge et af de
mange væverier som producerer de kendte Kullu sjal. Fabrikken var lukket
da det var søndag, men salgslokalet var i fuld gang med ivrige sælgere
som alle ville vise varerne, og vi handlede med en lille dame som
virkelig var service minded.
Kørte
fra Manali til Chandigardh. Havde stop undervejs på en af de gode
vejrestauranter, hvor vi fik den bedste mad under hele turen, -
Butter-chicken, lavet lige for næsen af os, så man kunne følge de
forskellige gøremål og lugte.
Overnattede på Sunbeam hotel i sektor 17 i Chandigardh og næste dag,
mandagen d. 24 oktober kørte vi det sidste stykke til Delhi, var fremme
ved 5 tiden hos familien Puri som viste at de var meget glade for at se
os vel tilbage efter de 9 dage på landevejen; de føler jo et vidst
ansvar for at det ikke sker os noget.
Besøgte
The Mens Palour i Model Town og fik en pragtfuld hovedmassage og fik
klippet håret, nu skulle jeg jo være en gentleman igen da jeg skulle
deltage sammen med Ashok og Anurag på den første internationale PU
konference og udstilling i Indien og da ASE, familiens firma, er den
største producent i Indien af maskiner til PU industrien, så skulle vi
jo alle være på toppen.
Fik et
langt foredrag af Ashok om yogaens betydning og en interessant
filosofisk diskussion om livet etc. Alt står ellers i Diwalis tegn og
den kommende udstilling.
Det var
afslutningen på en pragtfuld tur til Himalaya – verdens tag - og hvor vi
havde oplevet strålende solskins vejr alle 9 dage til trods for dystre
spådomme og også mindre fordelagtige langtidsvarsler. Vi var meget godt
tilfredse.
|