NB! Ved at dobbeltklikke med venstre museknap på de
små billeder kan billedet forstørres
Vi startede fra København en gry tidlig morgen den 1.
februar med frost for at nå flyet til Mumbai vi Amsterdam kl. 06:20. Vi
checkede in uden besvær og var glade for vor begrænsede bagage, hvor vi
hver havde en taske og en rulle kuffert og masser af vægtmæssigt plads
for ting vi eventuelt ville købe i Indien.
Vi havde sikret os gode pladser i flyene gennem Internet
indcheckning så var det bare at slappe af for det nye eventyr i det
sydlige Indien med varme og sol.
Meget længe stod vi ved bagagebåndet og ventede på de to
små tasker vi havde sendt. Så kunne man stå og lave hver sin historie om
de meget forskellige kufferter der glider forbi. I Indien har kufferter
stadig en farve, for man skiller sig ikke af med en gammel kuffert hvis
den stadig kan bruges og lukkes.
MUMBAI
Vi holdt en dag stop over i Mumbai for at mødes med Mr.
Toprani som vi havde brugt til at lave reservationer, skaffe tog og fly
billetter til rigtige priser etc.
Vi startede næste morgen med morgenmad på tag terrassen
hvorefter vi tog ind til Indien Gate for at opleve gamle dage.
Thor fik klippet håret og
vi spiste frokost på Taj Mahal, luksushotellet hvor vi boede sidst Fie
var med til Bombay i 1977, hvorefter vi gik tur langs vandet ved Indien
Gate. Meget dejlig temperatur og masser af mennesker, men hvor har
Bombay forandret sig siden 77 – til det bedre, nu ser den også som smuk
og interessant ud.
Her vi
tog en 3 timers tur med en turisttaxi – blev så taget til forskellige
seværdigheder som: vaskeri/økologisk hvor masser af vaskepladser –
murede båse med murede borde, hvor indiske mænd stod med opsmøgede
bukser i vaskevandet og slog med tøjet på bordene for at få snavset ud.
Hårdt arbejde, havde absolut ikke brug for fitness center. Rundt omkring
i alle mulige højder hængte tøjet til tørre, og for en ide at lave et
udendørs vaskeri.
Mumbai har et specielt arrangement for tøjvask, hvor
snavstøjet bliver hentet over hele byen (ca 16 mil. indbyggere) og bragt
til vaskestedet, hvor man så vasker, tørrer og stryger etc. og får alt
tilbage til ejerne. Dette kræver et godt logistisk system da tøjet under
vasken bliver blandet efter farve. Sådan har vaskesystemet fungeret i
århundreder. Indenfor var området der også skole for de ansattes børn,
de gladeste unger man har set.
Vi besøgte et Jain tempel på Malabar Hill og så al ofring
og velsignelse af guderne.
Derefter til Mathma Gandi’s hus og fik
historien om Gandi genopfrisket. Glemmer aldrig filmen om Gandi og vores
chauffør viste stor respekt for ham.
Vi besøgte også de Hængende Haver som er en park der er
placeret ovenpå et vand reservoir – meget specielt og et rigtigt dejligt
sted.
Om aften skulle vi rejse med tog til Margao, Goa med Kokan Kanya Expressen for at starte første del af
vor virkelige ferie.
Som sagt skulle vi med toget kl. 22 om aftenen, 12 timers
rejse til Goa. Fra starten blev det en enorm oplevelse, kulien fortalte
straks at toget var forsinket, så han anbragte os i ventesalen for 1.og
2. klasse, så vi lige i forbifarten, at der også var en for kvinder.
Men så kom toget og stemningen var fyldt med forventning fra de
hundreder af rejsende. Samtidig var der enorme vogne med al slags gods,
da Indien stadig bruger jernbanen, som transportvej.
Da vi kom på toget opdagede vi til vores store
overraskelse, at vi skulle dele kupeen med en ung tysk pige og en indisk
gentleman med tjener, tjeneren blev henvist til togpersonale afd. Nå,
men rejseselskab giver jo mulighed for ny viden. Vi diskuterede mange
ting. Den tyske sygeplejerske havde arbejdet som frivillig i et
ørkenområde ved de pakistanske grænse, hvor hun havde været den rigeste,
da hun så inderne i Mumbai var hun forbavset over deres levevis.
Den indiske herre lyttede interesseret med og talte
vidende om mange ting, men først næste dag afslørede han at han
arbejdede for regeringen, han har nok også fået mange ting med sig, for
vi diskuterede også Danmarks og Tysklands velfærd og fremtid, den unge
tyske pige så ikke lyst på Tysklands fremtid, hun fortalte også at de
der er over 50 år f.eks. ikke får en ny hofte, og mange andre ting.
Den indiske herre fik lagt tøjet sammen af tjeneren, så
måtte han ellers gå ud af kupeen men kvinderne gik i seng, kvinder nede
og mænd oppe, havde aldrig troet det muligt i et land som Indien på 1.
klasse.
Vore veje skiltes i Margao hvor vi tog en bil til Palolem.
Palolem Beach, Goa
Vi havde logi bestilt til 1. nat på Palolem Beach Resort
da vi ikke kunne få kontakt til Bridge & Tunnel hvor vi boede sidste år.
Vi fik da vor bambus-hytte igen nu i lidt bedre udførelse men stadig med
balkonen lige ud på stranden. De andre 5 nætter har vi været her i
hytten, hvor vi har nydt strand livet.
Hver dag gået på oplevelse et par timer til nabolaget,
sydpå andre skønne strande, nye restauranter, vi sværger ellers til
terrasse restauranten Sunset Point der højt oppe, men engang imellem må
vi prøve noget nyt.
Ferie på vestkysten ud imod Arabic Sea giver flotte oplevelser hver
aften hvor solen går ned i havet og de mest pragtfulde farver spiller
over himmelen og i vandet. Ellerado for foto interesserede.
En dag efter bad og morgenmad gik vi mod syd for at se
nye steder. Sidste ende af Palolem Beach er en odde ud i havet med
bambus hytter placeret højt oppe på klippeformationen. Der traf vi Mr.
&Mrs. England der var på en 3 dages tur til Palolem. De var på en
pakketur med engelsk rejseselskab til nord Goa ”so they just could
afford it” og vi udvekslede mange erfaringer.
Efter at se enden af odden gik vi videre til næste
strandbugt vi havde fået fortalt om. På vejen på en lille restaurant
hvor vi ville få noget koldt at drikke traf vi Mr. & Mrs. Holland der
boede hos en familie til RS 100 (13 kr) per nat for et værelse. De var
af sted en måned og nød livet – Han var lige pensioneret men ”did not
like it, too much time and to little money”, er det sådan Europas
fremtidige pensionister vil føle.
Men ellers fandt vi den ene skønne strand efter den
anden. Flere yoga centre lå inde mellem kokos palmerne. Vi tog os nogle
bad undervejs, lå på stranden og blev tørre og gik til nærmeste strand
cafe og fik en pragtfuld pizza, men vi ventede også 45 minutter på den.
Langs ad turen så vi så den lokale befolknings bosteder,
dejlige steder, men så rodet og snavset og affald alle vegne. Det med at
samle op, det har inderne ikke lært endnu – og når man ser hvor mange
unge der bare går og dasker rundt – men de er så venlige og glade.
Vi har truffet ægteparrene fra Holland og England,
halvpensionister som os, og ude i samme ærinde en god ferie til rimelig
pris, det lød ikke som pensionen de to steder var noget specielt, men
meget interessant at snakke med de mennesker.
I det Indien vi oplever i dag, sker der hele tiden
udvikling absolut til det bedre det gør det lettere at være her som
kvinde.
Endelig kom vi frem til d. 9 hvor vi skulle rejse til
Cochin i Kerala med tog. Tog vort sidste morgen bad på vor strand i
Palolem, den sidste morgen mad som hver dag bestod af lassi/juice, toast
og kæmpeskål frugtsalat af 5 slags frugt plus kaffe (forstærket med
Nescafe Expresso pulver).
Vi gik en strandtur til Palolem Beach Resort for skygge
og juice samt en tur i shopping gaden.
Der var liv på stranden. Mange både ejere tilbyder ture
for at se Dolfines. Børn spiller flere slags boldspil og også de store
drenge og mænd. Der er masser af unge europæere på rejse og der gamle
rester af Flower Power Peoples – solbrune og langt gråt hår – mest mænd.
Der annonceres mange steder med kurser/klasser i yoga og andet.
Men det er billedet af den store brede lange strand der
står klart i billedet – zoomeren.
Så checkede vi ud og resten af eftermiddagen på vor egen
strand – afskedsmiddag på Sunset Point og kl. 21:00 med taxi til Margao.
Kl. 23:00 kørte toget til Cochin i Kerala ind på perronen. Taximanden
fortalte om sin oplevelse af tsunamien i Palolem, hvor vandet pludselig
i løbet af 3 sekunder steg højt, men som trak sig tilbage i løbet af ”no
time”.
Vi fik os installeret i sovevognen på Train No. 6345 Netravati Expressen 2 AC class,
denne gang med 2 sydslesvigske piger der var på 3 ugers ferietur på
vestkysten af Indien. Den ene arbejder i den tyske ambassade i Burkina
Faso, utrolig fornuftige piger. At ligge ned og sove gik udmærket.
Alle tasker er låst fast, det så man også på perronen når
folk ligger og sover.
Desværre ser man meget lidt ud af vinduerne, da de er
beskidte og små, men landskabet er masser af dyrkede områder. Så holdes
ved mange stationer, så derfor tager togrejsen med vort tog 16 timer.
Cochin, Kerala
Vi er fremme i Cochin på eftermiddagen og med taxi til
hotellet Fort Heritage Cochin helt ude ved kysten i den gamle bydel.
Fort Heritage er et tidligere hollandsk Palace bygget i 17th århundrede,
nu et ”Hertitage” hotel med 10 luksuriøse værelser og vor rejsemand i
Mumbai havde foranlediget at vi fik en af de to suiter hvor alt oser af
gamle ting, og hvor skønt træ er brugt på gulve og lofter - møbler og
vinduer. Vaskekumme i soveværelset og stort badeværelse og en entré-stue
med sofa og bord og hylder som vi kun brugte for at komme ind i det
store værelse. På terrassen udenfor også et stort bord og stole hvor man
kunne sidde udenfor under viften og nyde drinks og mad.
Gik eftermiddags/aften tur langs havnefronten og så en
masse fiske forretninger og nød solnedgangen fra molen. Spiste middag i
hotellets dejlige have, hvor der også var et stort selskab. Vi gik i
seng i vor meget flotte AC suite.
Overnatningen var med morgenmad som vi spiste nede i
haven – utroligt dejligt og fredfyldt –her er en del gæster – flest
engelske tror vi og aristokratiske. Vi sad og planlagde dagens
sightseeing efter vor Lonely Planet rejsebog for Syd-Indien, men snart
gik det op for os at så godt som alle seværdigheder er lukkede fredag og
lørdage. Takket være en lokal taxi fik vi dog set en del, han kunne
finde frem til de steder der var åbne.
Vi besøgte St. Francis Church som blev bygget af
portugisere helt tilbage i 1562. Vasco da Gama døde i Cochin i 1524.
Vi så en katolsk kirke og fik at vide at 80% af
befolkningen i Cochin er katolikker. Vi kørte gader med gamle fine
hyggelige bygninger mere eller mindre velholdte, men her er mere
ryddeligt end andre steder vi har været.
Igen
så vi et vaskeri, men på en anden måde end i Mumbai.
Lidt mere menneskeligt end Mumbai. Strygning og sammenlægning foregik i
luftige haller og et syn at se hundredvis af rækker med vasketøj på
snore udenfor. Folk møder om morgenen og vasker fra 6 – 9 og holder
pause 3-4 timer og kommer så tilbage og tager det tørre tøjet ned og
stryger, lægger samen og bringer ud.
Flere krydderi markeder besøgte vi også, sække efter
sække med alle mulige skønt duftende krydderier og af forskellige form
og farver, men det er jo ting der er dyrket i naturen. Ingefær lå til
tørre i store flader i de indvendige gårde, gamle og slidte vægge
omkransede arealerne, men der var rent og ryddeligt.
Vi besøgte en forretningsgade med masser af spændende
ting, men vi mangler jo ikke noget, dog købte vi en dug.
Frokost blev indtaget på hotellet og middagshvilen
ligeså. Sidst på eftermiddagen gik vi på jagt efter myggebalsam og
videre til havnen, hvor vi så solnedgangen gennem de fantastiske
kinesiske fiskegarn der er spændt ud fra et sindrigt pælesystem.
Så gik Thor på indkøb af fisk fra boderne på stranden til
vor middag og vi fik de indkøbte prawns tilberedt på en lille restaurant
på stranden under et af fiskenettene hvor vi fik en iskold øl medens
maden blev tilberedt. Vi spiste på strandbredden med stearinlys på
bordet og det var helt mørkt da vi gik tilbage til hotellet men
heldigvis tager vi altid vores lommelygter med når mørket nærmer sig så
vi fandt tilbage til hotellet uden besvær.
The High Range området i Kerala - Munnar
Munnar ligger ca 1524 m.o.h. midt i et område med te
plantager. Hele området blev ”opdaget” af Duke of Wellington men det var
først i 19nd århundre at man fik etableret transportmuligheder og
handelen startede. Ris til the High Range området og krydderier, kaffe
den and vejen i starten ved brug af elefanter.
Det var først i 1870 at området blev del af det
uafhængige kongerige Travancore, nu part af Kerala. I starten blev der
dyrket kaffe og cinchona (kinin bark) og te på arealerne kendt som
Kannan Devan Hills.
Hele området blev i 1924 hærget af en stærk monsun som
forårsaget jordskred og oversvømmelser og totalt ændrede landskabet
omkring Munnar. Det gav enorme tab af liv og værdier, men som resultat
er området nu udlagt til te plantager idet te buskene bedre kan imødestå
voldsomme monsuners ødelæggelser.
Den lejede bil med chaffør kom til hotellet kl. 09:00 men
det tog lidt tid at komme ud gennem Cochin på grund af morgen trafikken.
I udkanten af byen ligger Hill Palads, det gamle kongepalads, fantastisk
storslået med have og trappeanlæg af de helt gamle og store. Selve
paladset var der ikke meget ved.
Videre kørte vi mod Munnar langs med gummi træ plantager
og frugt plantager. Vores chauffør Sunil informerede hele tiden om hvad
der var at se, men han var meget svær at forstå. Kl. 14:30 var vi fremme
ved hotellet Amad Copper Castle, mindet meget om gammelt norsk
højfjeldshotel.
Siesta på terrassen, kunne mærke den lidt køligere luft
der er her oppe i bjergene i ca 1500 m.o. havet.
Om eftermiddagen havde vi aftalt tur til byen Munnar. Et
meget brogede sted – masser af mennesker og shoppe der sælger alt. Et
fanatisk grønsagsmarked hvor grønsagerne lægges op i meget sirlige
former, så man fatter slet ikke at der samtidigt kan være så rodede
rundt omkring.
Vi gik lidt rundt og faldt over nogle specielle
tørklæder. Byen er mødested for mange lokale beboere fra store områder
både fra Kearla og nabostaten Tamil Nadu. På hjemvejen kørte vi lidt
højere op end hotellet til et View Point og så solnedgangen.
Vi var de eneste i spisesalen der nok kunne rumme ca 60
personer, men restaurantchefen der nok kedede sig kom og snakkede en
del. Han fortalte at han arbejdede og boede på hotellet og var kun
hjemme 5 dage hver måned ca 4½ times kørsel fra hotellet. Hotellet havde
50 ansatte.
Dagen efter arrangerede vi udflugt til Hill Top Station,
1700 m.o.h. på grænsen til Tamil Nadu. De 34 km gik ad snoede veje med
mange-mange stop undervejs.
Området omkring Hill Top er en stor te plantage ejet af
flere selskaber med ca 25.000 ansatte til at klippe te buskene og
producere den færdige te. Disse kæmpeområder med te buske er plantet op
ad bjergskråningerne og i lavninger, på toppe alle vegne hvor der er
muligt. Det er gangstier mellem gruppe af busker og disse gangstier
giver landskabet et fanatisk mønster over de store arealer.
Buskene er mørkegrønne og de nye blade er lyse grønne som
giver et flot farveskiftet i det kuperede terræn. Der klippes 5 dage i
ugen og klimaet gør at der hele tiden vokser ny blade ud. Top stationen
vi kørte efter og som var vort mål, var spækket med mennesker da
søndagen er en populær udflugts dag også for de mange lokale beboere,
der også nød det fantastiske område og ture derop.
På bjerg turen, så vi også alle mulige krydderi planter
og træer, masser af steder så vi tørring af pepper, men vi kan egentlig
ikke forstå den vending med, at ønske noget eller nogen hen hvor
pepperet gror, for der var et ganske dejligt område.
Vi kørte gennem mange små og større landsbyer, som kunne
være smukke, hvis inderne bare bøjede sig ned og samlede op, plastic og
papir, men de strækker sig højest til at bruge kosten og så ind til
naboen med det. Er sted kom vi forbi et træ som var fyldt med honning bi
stader.
Ved et af vore stop fik vi serveret te, Fie med ingefær
og de andre masla te. Ingefær teen smager rigtig godt. Efter nedturen
til Munnar viste vores udmærkede chauffør os til en lokal restaurant
hvor vi skulle spise frokost. Vi var absolut de eneste ”hvide” der og
maden var udmærket.
Så var det tid for besøg på Tata’s te museum, rigtigt
interessant med mange oplysninger om historien bag dyrkning af og
produktion af te. Vi fik også i et gammelt produktionslokale se
hvorledes teen bliver forvandlet fra de plukkede blade til den færdige
te. Vi lærte på museet at at Kina var først til at bruge te i år 2743
f.kr. og så kom den til England i 1640 tallet og de introducerede teen
til Indien.
Vi traf også Mr. & Mrs. Nottingham der havde rejst rundt
i 2 måneder på en Around the World tur startende i USA og derefter New
Zeland og Australien og Singapore og de gav os nogle fif om de steder vi
skal de næste dage.
Vi fik købt lime til vor gin og tonic og flotte lyserøde
stearinlys til aftenhyggen. Efter et lille hvil på terrassen gik vi op
til View Point ovenfor hotellet for at se solnedgangen. Derefter var det
en stemningsstund med drinks, levende lys og snak og middag på hotellet.
Munnar til Thekkedy
Afgang om morgen d 14nd fra Copper Castle og vi havde
flere stop undervejs på den 110 km lange strækning for at fotografere te
plantager og nogle meget maleriske te-plukkere. Det er kvinder der
plukker – klipper teen. Fantastisk natur alle vegne. Meget dårlige veje.
Brand her og der.
Fremme ved Treetop Hotellet kl. 17:00. Meget stort sted
med særdeles pæne hytter og rum ellers, meget smagfuld restaurant og god
mad.
Ellers var vi rigtig godt trætte efter skrumpelturen og
sov særdeles godt om natten.
Vi havde næste dag set frem til bådtur på Periya søen,
som ligger midt inde et vildtreservat, og hvor vi også skulle kunne se
vilde dyr, men det var kun et par elefanter og nogle dådyr og ellers
ikke det store naturmæssigt. De syv både alle fyldt til randen med
turister gjorde heller ikke turen til en fornøjelse, men vi var nok også
trætte efter den lange køretur dagen før.
Vi talte med to tyske damer, der kunne høre vi var danske
da den ene hvert år var på besøg i Hjelsminde var hun interesseret i at
snakke. De var en gevinst for os da de gav os navn på et alle tiders
hotel i Varkal hvor vi også fik at vide hvilke værelser vi skulle prøve
at leje, værelser med udsigt over vandet og egen balkon. Receptionen på
Treetop hotellet hjalp med at bestille på Hill-Top Hotellet i Varkala så
vi havde et sted at tage hen efter vor kommende sejltur i husbåd on the
Back Waters.
Thekkady til Appeley
Afgang fra Tree Top kl. 10:00 med aftale om flere stop på
den 5 timers lange køretur (164km) men som tog væsentlig længere tid.
Stadigt meget snoede veje, uafbrudte sving, men chaufføren virkelig god,
ikke antydning af køresyge.
I udkanten af Thekkady besøgte vi en te fabrik og så hele
produktionen Plantagen rundt havde et nyt islæt til forskel fra
plantagerne i de høje områder, nemlig træer til at give skygge for te
buskene.
Vi kørte i meget bjergrige egne, gennem små landsbyer og
så masser af forskellige træer og krydderiplanter/træer. Chaufføren
stoppede og plukkede både kardemomme og peber til os. Te pause havde vi
ved en stats drevet cafe, masla te til Thor og ingefær te til Fie, meget
styrkende.
Lunch også i et statsudlejet såkaldet Turist Home, men
meget indisk. Den væsentlig fordel ved statsdriften var at der var
lovligt at servere øl.
Varmen kom nu igen nu vi kom længere ned efter bjerg
turen i 1700 meters højde. Også dejligt at vejene det sidste stykke var
blevet fornyet, det gav også et løft til hele området og specielt
byerne. Kl. 16:00 kom vi frem til vort hotel Karaleeyam som ligger
pragtfuldt ned til the Backwater. Vi bor i en AC hytte bygget af teaktræ
beliggende ca. 10 meter fra bredden af kanalen, og her er en helt
speciel form for stilhed, da vi også kan høre masser af for os ukendte
fuglekvidder.
Thor har afprøvet hængekøjen og Fie med bene højt ligger
på terrassen. Tjeneren var her for at spørge om menuen for middagen, så
kl 20:00 skal vi til spise salen for middag. Vi har stearinlys tændt og
gin/tonic i glassene – det var bare helt skønt.
Masser af kanoer i alle størrelse glider stille forbi
fremdrevet af padleårer og ikke støjende motorer. Også en del af de
store ombyggede risbåde som bruges til turistture glider still forbi,
det er en sådan der henter os i morgen. Ind imellem brøler en ko og det
bliver langsomt mørkere.
Vores naboer har haft besøg af en person der, gætter vi,
skal rådgive om kuren manden skulle på. Det her sted er nemlig også et
Ayureveda kursted, og manden ser ud til at kunne trænge til et løft. Ayureveda er en type massage og yoga behandling og Kerala
er viden kendt for denne form for kur.
Kerala Housboat fra
Alleppy
til Quilon.
Kearal har et net af kanaler og indsøer kaldet the
Backwaters og som følger kysten strækkende fra Nord Kearla til Quilon i
syd. Enkelte steder er der forbindelse med havet, men hovedparten af
kanalsystem er med ferskvand. Vi skulle sejle de 87 km til Quilon på
National Waterway no. 3 med en overnatning undervejs.
Vi blev hentet kl. 12 ved bredden af husbåden og dens
besætning. En fin velkomst med blomsterkranse, hvid dug på bordet med
masser af frisk frugt og kolde drikke, vi blev vist rundt på båden der
havde 3 soverum, badeværelse, opholds/ spiseafdeling, liggeplads ude og
et lille køkken samt 4 besætningsmedlemmer til os to i 24 timer. Vi
havde bestilt båden for os alene så vi havde både plads og service nok.
Det var lidt af en oplevelse, flot modtagelse med hvid
dug på bordet, masser af frugt – vand, blomsterkranse som velkommen
hilsen. Båden har tre soverum, hvert med badeværelse og dertil
opholdsafdeling med spisebord og stole og helt foran liggeplads med
madras.
Dejlig lunch efter ca 1 times sejlads. Kanalen er ca 50
meter bred men det varierer. Beboelse på begge sider – ser ud til at
have rimelige kår, men selvfølgelig primitivt efter vores målestok.
Vask, badning, opvask m.m. – køer og geder der græsser, børn leger og
virker altid glade. Masser af kokospalmer og andre grønne frodige træer
og busker der vælter ud over kanal bredden.
Og så sidder man bare og følger alt der sker på bredden
og lader billederne sive ind og sætte sig fast. Mange tanker går gennem
ens hoved og man når langt tilbage på ”båndet”, gamle lignende
oplevelser dukker op og man forstår !!
Det blev en herlig oplevelse, det at man bare sidder der
i al stilhed og skønhed og bevæger sig frem. Og prøver at få alt med af
hvad der foregår langs bredden til begge side Det befordrer megen
tankevirksomhed blev vi enige om. Vi har næsten ikke haft tid til at
læse vore medbragte bøger, nej vi oplever.Så blev vi opvartet med særdeles lækker mad, hvert måltid
var tænkt i farver også og smag selvfølgelig.
Midt på eftermiddagen stoppede vi og vi gik en god tur
for at se på strand fiskere kaste net. Mødte en masse glade skolebørn og
en af drengene gav en blomst – en rigtig lille gentleman.
Det var et af
de steder hvor kanalsystemet havde forbindelse med Arabic Sea, og hvor
man sagde at indgangen til kanalen hvert år før monsunen bliver lukket
af sand. Da vi var der var det en ganske smal åbning med kraftig strøm,
og fiskerne kastede net efter de fisk som blev ført af strømmen. Vor
guide sagde at åbningen ville lukke i løbet af de næste dage.
Pragtfuld middag om aften i tusmørket på dækket. Chicken
Curry af de gode, lady fingers (okra), stuvede ananas med bananer –
ingefær plus andet krydderi, grønne bønner med tynde skiver af bambus
marv. kartofler med tomat og løg og endelig ris samt kold øl. Herligt.
Der blev kastet anker for natten, langt fra land og
kvinden her kunne jo ikke lade være med at tænke på pirater, men
besætningen skiftedes til at holde vagt og vi kom igennem en varm nat
under mosquito nettet.
Næste morgen under indtagelse af en dejlig morgenmad
fortsatte turen mod syd.
Da vi nærmede os Quilon blev kanalen bredere og vi
sejlede gennem et område af kanalen hvor det var mange kinesiske
fiskenet, alle ødelagt af tsunamien den 26. dec.2004.
Turen med Husbåden var en stor oplevelse og nu kunne vi
glæde os til nogle stille dage på stranden i Varkala i varmen,
temperaturen var nu igen ca de 33 grader og høj fugtighed men det ville
blive bedre i første række mod havet.
Varkala beach.
Ca Kl. 10:00 gik vi i land og kørte ca 1½ time syd til
Varkala. Vi fadt Hill-Top Hotellet som vi havde fået anbefalet af de to
tyske damer som også havde fortalt hvilke værelser vi skulle spørge
efter, og vi fik et af dem og har det så skønt med egen terrasse og
vinduer i begge sider så vi kan lave gennemtræk og god udluftning.
Ligge på stranden og nyder det brusende hav. Vi kravler
mange meter ned ad klipperne, men det går bedre og bedre for hver gang
og så er det helt nydelig hernede på standen og god luftning. Varkala
med hoteller og restauranter ligger på en klippe og har hoteller og
restauranter i alle prisklasser.
Vi får masser af frugt og grønt og toast og lassi (yogurt
pisket med en frugt, bananer eller ananas). Fie læser nu en bog om
forberedelser til et bryllup o.m.a. og utrolig tankevækkende.
Vi har været på Internettet næsten hver dag og fulgt
valget , snestormen og togulykken i Lyngby, men eller går tiden med at
nyde solen på stranden med afkølende bade og servering af ananas af en
af de lokale handlende.
Efter 3 dage har vi sidste dag på stranden i Varkala, det
gjaldt om at udnytte solen og vandet og hver dag kom en kvinde med
ananas som kostede Rs40 og som hun skrællede med sin kæmpe kniv og som
vi spise med stor nydelse.
Vi gik en lang tur til den sydlige delen af stranden for
at se på luksus hotellet hvor vi først skulle bo, men vi var glade for
vort skifte til Hill-Top hotellet.(ca 20% af prisen). Her er både flotte
og ydmyge steder. Middag på den af unge eftertragtede ude restaurant,
det er jo dejligt at spise ude i februar måned.
Mindst 20 gange om dagen bliver man maset på af sælgere i
aldre fra 7-70 år, et hårdt og pågående folkefærd og folk har nok et
hårdt liv for at få mad hver dag.
Varkala – Trivandrum – Mumbai
Så var det afgang med bil til lufthavnen i Trivandrum og
derfra med Jet Air flyet til Mumbai. I Mumbai havde vi ca. 1½
overnatning på Perle International Hotel ude ved lufthavnen.
Om dagen var vi inde i centrum af Mumbai hvor vi gik
shopping og spiste på en af de eftertragtede frokost restauranter hvor
vi fik spagetti i den tæt pakkede restaurant.
Op kl. 02:30 den 22. februar og af sted til lufthavnen,
her tog det 1½ time at checke os igennem, så det var helt rigtigt at
møde op 2 timer før afgangen kl. 05:30, men p.g.a. tekniske
vanskeligheder med flyet kom vi først af sted med ca 2½ times
forsinkelse, men gud ske lov kunne vi sove mens vi sad de flyet og
ventede. Ellers gik hjemrejsen som planlagt.
Vi kom
til Amsterdam noget forsinket, men ikke mere end at vi nåde flyet videre
til København, hjem til vinteren og mørket. Vi blev modtaget af et varmt
hus og sneen var pænt ryddet af vor nabo og vi var meget tilfredse med,
at vi havde gennemført vor rejse uden uheld, sygdom eller andre
kalamiteter.
|